Bier en delicatessen De Fenkel
In het winkelcentrum van Oudenbosch is een heel bijzondere winkel: Bier & Delicatessen De Fenkel. Het is het project van vader Jean-Pierre en zoon Bas de Booij. Ze runnen de winkel nu anderhalf jaar en hebben al een indrukwekkende reputatie. Wij spraken met de hen om meer te weten te komen over hun verhaal en de passie voor speciaalbier, delicatessen… en Pokémon!
Vertel eens over het ontstaan van jullie zaak?
Jean-Pierre: "Ik ben 63 jaar en heb mijn hele leven een bedrijf gehad in Breda, in coatings voor auto’s. Tweeënhalf jaar geleden besloot ik mijn bedrijf te verkopen. Ik was gewend om 70 uur per week te werken en wilde niet zomaar stilzitten. Het idee van ‘lekker met pensioen’ beviel me niet. Ik zocht een nieuwe uitdaging."
Bas: "Ik ben 32 jaar en woonde al twee jaar in Oudenbosch, hier boven dit pand. Toen de winkelruimte hieronder te koop kwam, zagen mijn vader en ik een kans. Mijn vader houdt van speciaalbier en ik heb een passie voor Pokémon. We besloten de sprong te wagen en begonnen aan een verbouwing van acht maanden. Vroeger was hier een ABN AMRO bank, maar het pand stond al lange tijd leeg."
Wat maakt jullie zaak bijzonder?
Jean-Pierre: "Onze speciaalzaak is nu anderhalf jaar open en het gaat boven verwachting goed. Het is belangrijk om eerst een naam op te bouwen bij klanten uit de regio. We hebben veel geïnvesteerd in lokale reclame en samenwerkingen, zoals sponsoren van een tennistoernooi in Oudenbosch. We zoeken actief de media op en werken samen met verenigingen."
Bas, vertel eens over jouw passie voor Pokémon. Hoe past dit in de winkel?
Bas: "Pokémon is mijn passie. Daarom hebben we in onze winkel ook een uitgebreide collectie Pokémon-kaarten en producten. Klanten komen van heinde en ver, want er zijn maar weinig winkels met zo’n assortiment. We hebben drie grote vitrines vol met kaarten en producten. Fans willen ze in hun handen houden voordat ze kopen. We hebben drie typen klanten: spaarders, gokkers en kinderen. Spaarders houden de kaarten ingepakt, in de hoop dat ze in waarde stijgen. Gokkers hopen op zeldzame kaarten. En kinderen? Die zijn er gewoon dol op."
Hoe zit het met dat Basiliekbier?
Bas: "Bij de opening merkten we dat mensen graag lokale bieren drinken. Het idee voor Basiliekbier ontstond toen Frans van den Bosch, penningmeester van de Basiliek, voorstelde om samen een lokaal biertje te ontwikkelen. We begonnen met blond, tripel en grand cru. Later kwamen dubbel en quadrupel erbij. Het ontwikkelen van de juiste smaak was een uitgebreid proces, met wekelijks proeverijen en meerdere aanpassingen aan het recept. We laten het bier brouwen in België, maar het idee en de samenwerking zijn van lokale ondernemers."
Jean-Pierre: "Van elk flesje gaat 25 cent naar Stichting de Basiliek. Daarmee kregen we snel naamsbekendheid in de regio. Onze bieren zijn te koop bij lokale horeca en we organiseren regelmatig proeverijen. Zo versterken we de band met de gemeenschap en promoten we lokaal vakmanschap."
Wat zijn jullie toekomstplannen?
Bas: "Op zaterdag 15 juni 2024 hielden we met andere ondernemers een bierfestival op het plein van de Basiliek. Dit willen we jaarlijks laten terugkeren. Een groot deel van de opbrengst gaat naar de stichting voor onderhoud van de Basiliek. Op 20 juni 2024 verzorgden we de borrel bij de Open Pandendag, georganiseerd door de gemeente Halderberge en de Ondernemers Koepel Centrum."
Waar zijn jullie het meest trots op?
Jean-Pierre: "Ik ben trots dat we van een vervallen pand zoiets moois hebben gemaakt. Elke dag weer horen we van klanten hoe mooi ze de zaak vinden. Dat is precies wat we wilden. Als je iets doet, moet je het goed doen. Dan heb je later geen spijt van gemiste kansen."
Bier & Delicatessenzaak De Fenkel is meer dan alleen een winkel. Het is de plaats waar passie en lokale samenwerking samenkomen. Jean-Pierre en Bas maakten hun droom waar en kijken vol enthousiasme naar de toekomst.