Hulp bij het huishouden

Wat is het?

Als u niet meer alles zelf kunt doen in het huishouden, kan de gemeente u hiermee helpen. Samen met u zoekt de gemeente naar een oplossing.

Hoe werkt het?

Welke hulp u van de gemeente krijgt, hangt af van uw persoonlijke situatie.

  • Allereerst bekijkt de gemeente of u zelf uw problemen kunt oplossen. Bijvoorbeeld door hulp van familie, vrienden en bekenden.
  • Verder kijkt de gemeente ook of u geholpen bent met een algemene hulpdienst.
  • Als u hier niet mee geholpen bent, kan de gemeente u helpen met:
    • hulp in natura, waarbij de gemeente alles voor u regelt
    • een persoonsgebonden budget (pgb) waarmee u de hulp zelf inhuurt
  • De gemeente kan u om een bijdrage in de kosten vragen. Het CAK bepaalt de hoogte van uw bijdrage op basis van uw inkomen, vermogen en eventuele andere middelen die u krijgt.

Wat moet ik doen?

Stel uw vraag via het meldformulier

DigiDMeldformulier wijkteam voor inwoners

eHerkenningMeldformulier wijkteam voor organisaties

Hoe gaat het verder?

  • Heeft u het formulier ingevuld en verstuurd?
  • Een medewerker van de gemeente belt u binnen twee werkdagen om uw vraag te bespreken.
  • Als het nodig is, maakt de medewerker met u een afspraak voor een gesprek. Dit gesprek gaat over uw situatie en waar u tegenaan loopt. Dit wordt het keukentafelgesprek genoemd.
  • Van dit keukentafelgesprek wordt een kort verslag gemaakt en naar u opgestuurd.
  • Eerst kijken we samen wat u zelf kunt doen. Of met hulp van uw familie of buren. Tijdens het gesprek kan naar voren komen dat uw vraag daarmee opgelost kan worden, en niet leidt tot een aanvraag voor zorg vanuit de gemeente.
  • Lukt dat niet? Dan kijken we samen naar een andere oplossing. We maken daar met u afspraken over. Deze afspraken staan in een gespreksverslag.
  • Als blijkt dat er een aanvraag nodig is, kan het gespreksverslag gelden als aanvraag. We melden u aan bij de afgesproken zorgaanbieder. De zorgaanbieder gaat met u in gesprek. Samen bepalen jullie welke zorg nodig is. Deze afspraken worden vastgelegd in een zorgarrangement, leveringsplan of bruikleenovereenkomst. Als u akkoord bent met de afspraken, dan ondertekent u dit document.
  • U krijgt van de gemeente een brief met de beslissing van de gemeente. Dan kan de zorg gestart worden. 
  • Heeft u nog vragen? Neem contact op met uw wijkteam. Zij zijn elke werkdag tussen 9.00 uur en 12.00 uur bereikbaar via telefoonnummer 0165 - 390 500.