Keukentafelgesprek
Binnenkort heeft u een keukentafelgesprek met iemand van uw wijkteam. Om u voor te bereiden op dit gesprek, leest u de informatie op deze pagina goed door.
Hoe kunt u zich voorbereiden op het keukentafelgesprek?
- Het is belangrijk dat u zich prettig voelt tijdens het gesprek. Waar het gesprek gehouden wordt, kan hieraan meewerken. Het gesprek kan ook op een andere locatie plaatsvinden. Laat het ons weten als u dit prettig vindt.
- Denk vooraf na wie u bij het gesprek wilt hebben, behalve de medewerker van de gemeente en uzelf. U kunt bijvoorbeeld een familielid, ouderenadviseur, wijkverpleegkundige, mantelzorger of een vertrouwenspersoon vragen om aanwezig te zijn.
- U kunt ook de hulp van een cliëntondersteuner vragen bij het gesprek.
- Schrijf voor het gesprek uw vragen op.
- Maak aantekeningen tijdens het gesprek. U kunt ook een vertrouwenspersoon of cliëntondersteuner vragen om dit voor u te doen.
- Het is belangrijk dat u uw ID-bewijs bij de hand heeft.
- Bent u onder behandeling bij een instantie of krijgt u al ondersteuning? Leg dan alvast de rapporten klaar die u daarvan heeft.
Wat wordt er gevraagd tijdens het keukentafelgesprek?
Tijdens het keukentafelgesprek worden er door de medewerker van de gemeente een aantal vragen gesteld. Hieronder ziet u een paar voorbeeldvragen.
- Wat is de reden om dit gesprek te voeren? Wat verwacht u van het gesprek?
Bij de start van het gesprek bespreken we de reden van het gesprek. We bespreken wat u wilt vertellen in het gesprek. Ook hebben we het over wat u van de medewerker van de gemeente verwacht.
- Hoe omschrijft u uw vraag?
Graag praten we over wat de aanleiding is voor uw vraag en hoe lang u de vraag heeft. We horen graag van u wat het voor u betekent als de vraag is opgelost.
- Wat is belangrijk om te weten voor ons of andere gesprekspartners?
Om met u mee te kunnen denken, is het belangrijk dat u vertelt over zaken die met uw vragen te maken hebben. Het kan zijn dat wij u vragen stellen om een duidelijk beeld te vormen over uw situatie. Zo kunnen wij beter begrijpen waarom u deze vraag of wens heeft.
- Hoe denkt u over verschillende oplossingen?
Als we duidelijk hebben wat precies uw vraag is, dan denkt iedereen die meedoet aan het gesprek mee over verschillende oplossingen. We praten over welke oplossingen bij u passen en waarom dat zo is. We bespreken voor- en nadelen bij verschillende oplossingen. Daarna hebben we het samen over wat voor u belangrijkste voordelen zijn en waarom deze zo belangrijk zijn.
- Wat kunt u zelf regelen? En wat kunt u regelen met familie of bekenden?
We praten over de mensen in uw kenniskring of familie en wat zij voor u betekenen. We hebben het over hoe vaak u contact met hen heeft en of u tevreden bent met dat contact. Daarnaast hebben we het over de mogelijkheden die zij hebben om u te ondersteunen.
- Heeft u zelf actie ondernomen?
Het kan zijn dat u zelf contact heeft opgenomen met instanties of informatie heeft opgevraagd. Dat is heel goed! Laat ons weten wat dat heeft opgeleverd. Samen bekijken we of er meer acties nodig zijn.
- Wat mag u van ons verwachten?
Wij luisteren tijdens het gesprek hoe het met u gaat en met uw gezin. Wij hebben aandacht voor uw vraag of wens en wat u wilt bereiken. Wij hebben ook aandacht voor uw mantelzorger (als u die heeft). Wij denken mee met wat u wilt bereiken en hoe u dat kunt bereiken.