Meldpunt wet goed verhuurderschap

De Wet goed verhuurderschap biedt een oplossing voor een paar grote problemen op de particuliere verhuurmarkt. 
Allereerst is de wet gericht op het voorkomen en tegengaan van discriminatie en intimidatie. Ook zijn verhuurders verplicht een schriftelijk huurcontract op te stellen. En ze moeten huurders informeren over hun rechten en plichten.

Sommige verhuurders of huisbazen nemen het echter niet zo nauw met de rechten van de huurder. Zij houden zich mogelijk niet aan de wetten en regels. Ze onderhouden de woningen slecht en/of vragen te hoge huren. Soms worden huurders onder druk gezet. Daardoor kunnen ongewenste situaties ontstaan waarbij huurders zich niet veilig voelen in hun woning.

Problemen met verhuurder of huisbaas?

  • Doe dan eerst zelf de 1e stap en ga met de verhuurder in gesprek.
  • Komt u er na gesprekken samen niet uit? Of heeft u hulp nodig bij een volgend gesprek? 
    Neem dan contact op met ons. In overleg met u spreken we dan de verhuurder of huisbaas aan als dat nodig is. 

Meldpunt

Maak een melding

DigiDMelden ongewenst verhuurderschap

Anoniem melden ongewenst verhuurderschap

De gemeente verwerkt persoonsgegevens van melders en verhuurders. Lees wat dit voor u en uw gegevens betekent in de Privacyverklaring.

Wat moet u invullen?

  • uw naam, adres, telefoonnummer en e-mailadres. 
  • gegevens van de verhuurder of de verhuurbemiddelaar waarover u de melding maakt
  • het adres, als het om een woning gaat die u huurt of wilt huren
  • een beschrijving van de situatie, als dat kan met foto’s en bijlagen

Na uw melding?

  • U krijgt een bericht van uw melding. De gemeente beoordeelt uw melding zo snel mogelijk. Het is niet altijd mogelijk u daarover te informeren. Bijvoorbeeld omdat u de melding anoniem deed.
  • Blijkt na uw melding dat de verhuur van de woning niet voldoet aan de regels? Dan kan de gemeente de verhuurder verplichten om de woning volgens de regels te verhuren. Of zij geeft de verhuurder een boete. Als de situatie niet heel dringend is, controleert de gemeente de melding later.
  • Een medewerker van de gemeente bespreekt met u hoe zij de situatie kan aanpakken. Hoelang de aanpak van de melding duurt, hangt af van de situatie.
  • De gemeente kan niet alle melding controleren, gebruiken of oplossen. Soms moet zij een dossier maken en dat kost tijd. Goede meldingen zijn daarom belangrijk. Meldingen van ernstige situatie en meldingen met goede informatie pakt de gemeente altijd op.