Programma 8 financien

Portefeuillehouder: Wethouder Jan Mollen

Intro

Ambities en financiële mogelijkheden moeten met elkaar in evenwicht zijn. Met het financiële beleid van de gemeente Halderberge bewaken we dit evenwicht en zorgen we voor de juiste verantwoording van de uitgaven en inkomsten van de gemeente. Om de ambities op het terrein van woningbouw, (ruimtelijke) projecten en verkeersveiligheid uit te voeren, zorgt het college voor voldoende capaciteit en flexibiliteit in de organisatie. We streven ernaar om één van de goedkopere gemeenten in de regio te zijn door een lage lastendruk voor inwoners en ondernemers.

Wat doen we al?

Huidig beleid (wat voortgezet wordt): 

De begroting van de gemeente Halderberge is reëel en structureel sluitend. Dat willen we zo houden. Ook het weerstandsvermogen, de verhouding tussen de risico’s die de gemeente loopt en de financiële middelen die beschikbaar zijn om die op te vangen, willen we op peil houden. We gaan door met het verbeteren van de solvabiliteit: de verhouding tussen het eigen en het totale vermogen.

Huidige werkzaamheden?

  • Vastleggen van alle financiële handelingen in de financiële administratie;
  • Adviseren over en toetsen van voorstellen aan het college en de raad op financiële haalbaarheid;
  • Adviseren over de juiste inzet van de beschikbare middelen.

Via de bestuursrapportages melden we geplande activiteiten en projecten, voortgang,  behaalde doelen en inzet van beschikbare middelen.

Wat willen we bereiken (speerpunten)?

  1. De begroting is reëel en structureel sluitend.
  2. We streven naar een solvabiliteit van minimaal 20%. Dit doen we door het eigen vermogen te vergroten en de groei van de schulden zo beperkt mogelijk te houden.
  3. We streven naar een weerstandsvermogen dat minimaal ‘voldoende’ is. Dit doen we door het eigen vermogen te vergroten en de risico’s goed in beeld te houden.
  4. We zorgen voor meer flexibiliteit in de organisatie om  projecten op het gebied van woningbouw en openbare ruimte goed uit te kunnen voeren. Hierbij zorgen we voor capaciteit die meebeweegt met het aantal en de omvang van de projecten. Een gezonde bedrijfsvoering staat hierbij voorop.
  5. We streven ernaar om één van de goedkopere gemeenten in de regio te zijn door een lage lastendruk voor inwoners en ondernemers.

Uitwerking speerpunten

Doel 1 De begroting is reëel en structureel sluitend.

  • Streven naar behoud van het repressief toezicht door de toezichthouder (de provincie Noord-Brabant). Wanneer: Jaarlijks 
  • Structurele lasten dekken met structurele baten. Wanneer: Jaarlijks 

Doel 2 We streven naar een solvabiliteit van minimaal 20%.

  • Eigen vermogen vergroten door positieve rekeningresultaten,  begrotingsoverschotten en positieve resultaten van grondexploitaties toe te voegen aan de algemene reserves. Wanneer: doorlopend
  • Beperking van de schulden door terughoudend te zijn met nieuwe investeringen. Wanneer: doorlopend

Doel 3 Realiseren van meer flexibiliteit in de organisatie

  • Het budget voor flexibele vervanging bij ziekte verhogen naar € 200.000 per jaar. Wanneer: Vanaf 2023 en verder
  • De ambtelijke kosten die aan projecten worden toegerekend zoveel mogelijk inzetten voor de vorming van de jaarlijkse flexibele schil. Wanneer: Vanaf 2023 en verder
  • Bij nieuwe taken gevolgen meenemen voor ambtelijke capaciteit. Wanneer: Vanaf 2022 en verder
  • Verdere mogelijkheden onderzoeken om het huidige personeelsbudget meer flexibel in te kunnen zetten. Wanneer: Vanaf 2022 en verder

Doel 4 De gemeente Halderberge is voor wat betreft de lastendruk voor burgers en bedrijven in de regio één van de goedkopere gemeenten.

  • Benchmark over de lastendruk bij het opstellen van de begroting. Wanneer: jaarlijks
  • De afvalstoffenheffing en rioolheffing zijn 100% kostendekkend. Wanneer: jaarlijks
  • Door middel van het tarief voor de onroerendezaakbelasting sturing geven aan de positie in regio. Wanneer: jaarlijks